Հին Արևելքի գրադարաններ
(Շումեր, Ասորեստան-Բաբելոն, Խեթական պետություն,
Եգիպտոս)
Շումերական բարձրաքանդակ Լագաշից
Գրադարանը և «նախագիտական գիտությունը»
Շումերական բարձրաքանդակ Լագաշից
Գրադարանների գոյության վերաբերյալ առաջին տեղեկությունները
վերաբերում են Միջագետքի ժողովուրդների մշակույթի ծաղկման ժամանակաշրջանին` մասնավորապես
Շումերական պետությանը: Մեզ հասած հնագույն
տեքստերը թվագրվում են մ.թ.ա. 3000-2900 թվականներին
և իրենցից ներկայացնում են մնեմոնիկ և պատկերային գրեր, այլ կերպ ասած՝ ժայռապատկերներ:
Քաղաքակրթության օրրան հանդիսացող հնագույն քաղաք-պետություների և այդ
պետություններում ձևավորված առաջին գրադարանների ծագման մասին տեղեկությունները և դրանց մասին պատկերացումները մեզ են հասել տարբեր
գիտական արշավախմբերի հնագիտական պեղումների
շնորհիվ:
Մ.թ.ա. 3-րդ հազարամյակի սկզբին Տիգրիս և Եփրատ գետերի ափերին, հին քաղաքակրթության
կենտրոններից էր Միջագետքը: Մեզանից տասնյակ հազարավոր տարիներ առաջ աշխարհագրական և կլիմայական լավագույն պայմաններն այս տարածքում նպաստավոր պայմաններ են ստեղծել մարդու կյանքի և զարգացման
համար: Մի քանի տասնյակ փոքր քաղաք-պետություններ են կառուցվում բլուրների վրա և շրջապատվում պատերով:
Հին Լագոսը, Ուրը, Նիպուրը և ուրիշներ դառնում են շումերական քաղաքակրթության հիմնական կենտրոնները: Բայց
նրանցից ամենաերիտասարդը և առավել հայտնին ՝ Բաբելոնը, այնքան արագ է զարգանում, որ մ.թ.ա. առաջին
հազարամյակում հույները սկսել են Միջագետքը
կոչել նրա անունով Բաբելոն:
Մ.թ.ա. 3-րդ հազարամյակի կեսին շումերները հայտնագործում են սեպագիր գրության եղանակը,
որը, համապատասխանաբար ձևափոխելով, հետագայում
օգտագործվել է Աքքադում, Ասորեստանում, Փյունիկիայում, Ուրարտուում և այլ պետություններում:
Առաջին սեպագիր դասագրքերը կազմվել են մ.թ.ա.
18-րդ դարում, որոնք ավելի քան հազար տարի
պատճենահանվել են գրեթե անփոփոխ, և գտնվել են Ասորական Նինվե մայրաքաղաքի պեղումների ժամանակ՝ Աշուրբանիպալի գրադարանում:
Սակայն, միայն 600 տարի անց`
մոտ մ.թ.ա. 2400-ական թվականներին,
գիրը առանձին պատկերներ հիշեցնող ձևերից ձեռք
է բերում դասակարգված և համակարգված տեսք և ստեղծվում են գրի ձևերն ու կրիչները: Մ.թ.ա.
2500-ական թվականներին Շումերը վերածվում է հզոր կենտրոնացված բռնապետական միապետության:
Այս պահից ի վեր մեզ են հասել գրականության բազմաթիվ հուշարձաններ: Ամենահարուստ արխիվները
հայտնաբերված են Լագաշի, Լարսի, Ուրի, Ումմի, Շուրուպպակի, Նիպպուրի ավերակներում:
Առաջանում է
հաղորդակցման մեկ այլ ձև՝ կանոնակարգված գրավոր խոսքը, որը հնարավոր է դարձնում բանավոր խոսքի փոխանցումը տարածության և ժամանակի մեջ՝ նյութական կրիչի վրա ֆիքսված պատկերի միջոցով:
Մեզ հասած
հնագույն գրավոր տեքստերը՝ կավե սալիկների վրա արված սեպագիր արձանագրությունները,
շումերերեն լեզվով են , թվագրվում են մ.թ.ա. 2900-2500 թթ. և հայտնաբերվել են Միջագետքի տարածքում: Նրանց շարքում
է այսպես կոչված «Արքայական
ցուցակը»՝ Շումերի կառավարիչների ցուցակը, որում հիշատակված է
Գիլգամեշի անունը, ում անվան շուրջ հետագայում
էպոսներ և մի շարք հերոսական երգեր
են հյուսվել, որոնք պահպանվել են մինչ մեր օրերը: Մի հետաքրքիր փաստ նշենք, որ գիտական շրջանակներում ցնցող տպավորություն
է թողնում այն հանգամանքը, որ «Գիլգամեշ» էպոսում
համաշխարհային ջրհեղեղի պատմությունը գրեթե համընկնում էր Աստվածաշնչում
ներկայացվող տարբերակին: Լագաշում հայտնաբերվել
են ավելի քան 20.000 կավե սալիկների, Նիպպուրում, որը երկրի կրոնական
կենտրոնն էր հնագետները հայտնաբերել են մի քանի հազարի հասնող կավե սալիկներ: Այս սեպագիր արձանագրությունների մեծ մասը պահպանվել է հատուկ նախատեսված 62 տարբեր շինություններում:
Գտնված սալիկների բովանդակության վերծանումը հնարավորություն է տալիս ենթադրել, որ դեռևս այն ժամանակ գոյություն է ունեցել գրականության դասակարգման
հստակ տարրեր:
«Գիլգամեշ» էպոսից հատված ներկայացնող սալիկ |
Շումերական քաղաքներում կային դպիրների դպրոցներ՝ դրանց մեծ մասը հիմնականում տաճարներում, որոնք կոչվում էին «սալիկների տուն»: Աշակերտ տղաները կամ «սալիկների տան որդիները» տիրապետում էին շումերական
և աքքադական լեզուներին, գրելու բարդ համակարգին, տեքստերի պատճենահանման արվեստին,
սովորում էին աստվածաբանություն, մաթեմատիկա, աշխարհագրություն և բժշկություն: Ուրուկի
և Շուրուպպակի պեղումների ժամանակ հնագետները հայտնաբերել են սալիկներ ուսանելու համար
նախատեսված բառերով, որոնք էլ համարվում են
առաջին դասագրքերը, դպրոցական տեքստերը և դպրոցական կյանքի մասին ուսուցողական նյութերը՝
«Դպրոցականի օր», «Դպիրը և նրա անկարգ որդին»:
Նիպուրի պալատում հայտնաբերվել են տեքստերով մի քանի հազար կավե սալիկներ: Լագաշում հնագետների հայտնաբերած մոտ 20 հազար սալիկներ, համակարգված ըստ բովանդակության: Այդ կավե սալիկների ուսումնասիրությունը հնարավորություն տվեց գիտնականներին առաջին անգամ կազմել համաշխարհային գիտության մեջ Շումերի մասնագիտությունների ցուցակը, նկարագրել բնակչության կողմից կատարված աշխատանքի բնույթը: Շուրուպպակի գրադարանի տեքստերի ժողովածուն գիտնականներին հնարավորություն տվեց կազմել և հրապարակել արխայիկ սեպագրերի պատկերների և ձևերի ցանկը::
Նիպուրի պալատում հայտնաբերվել են տեքստերով մի քանի հազար կավե սալիկներ: Լագաշում հնագետների հայտնաբերած մոտ 20 հազար սալիկներ, համակարգված ըստ բովանդակության: Այդ կավե սալիկների ուսումնասիրությունը հնարավորություն տվեց գիտնականներին առաջին անգամ կազմել համաշխարհային գիտության մեջ Շումերի մասնագիտությունների ցուցակը, նկարագրել բնակչության կողմից կատարված աշխատանքի բնույթը: Շուրուպպակի գրադարանի տեքստերի ժողովածուն գիտնականներին հնարավորություն տվեց կազմել և հրապարակել արխայիկ սեպագրերի պատկերների և ձևերի ցանկը::
Այս
ժամանակի առավել խոշոր և նշանակալից գրադարանները՝ այսպես ասած պալատական գրադարանները՝
պետության կառավարիչների գրադարաններն են:
Հնագույն շրջանի
մեզ հասած հարուստ հավաքածու ունեցող հնագույն
գրադարաններից է Խեթական պետության թագավոր Խաթուսիլիս Երրորդի պալատական գրադարանը
(մ.թ.ա.1283-1260 թթ.): Գրադարանը տեղակայված է եղել Խեթական պետության մայրաքաղաք
Խաթուսասում՝ արքայական պալատում: Պեղումների ժամանակ հայտնաբերվել են մոտ 11.000 կավե
սալիկներ, որոնցում պետական և պաշտոնական փաստաթղթեր՝
արքայական հրամաններ և կոչեր, նաև տարեգրություններ, տնտեսական, առևտրային, կրոնական
և գյուղատնտեսական կյանքը կարգավորող ըստ բովանդակության դասակարգված սալիկներ: Ի տարբերություն
շումերական սալիկների, խեթական «գրքերում» նշվում է հեղինակի անունը նրա հասցեն
և տիտղոսը, նաև գրագրի անունը: Անգամ հիմքեր կան ենթադրելու, որ գոյություն են ունեցել
հեղինակների անվամբ կազմված գրացուցակներ: Խեթական պետությունը պահպանել է իր գոյությունը Մ.թ.ա. II հազարամյակում ՝ 7 դարերի ընթացքում:
Հին Արևելքի մեկ այլ առավել խոշոր գրադարան է Ասորեստանի մայրաքաղաք Նինվեում գտնվող ասորական թագավոր Աշուրբանիպալի հիմնած արքայական գրադարանը, որը մեզ հասած բաբելոնյան գրականության հարուստ հավաքածուներից է: Գրադարանի
ֆոնդը բաղկացած է եղել 7-10.000 կավե սալիկներից: Աշուրբանիպալի գրադարանը համընդհանուր
բնույթ է ունեցել փաստաթղթերի բովանդակության առումով, այնտեղ հավաքվել են արքայական հրամանները, հղումները, այլ երկրների
անվանումների ու կառավարիչների ցուցակները, հնագույն քարտեզագրումներ, բնակավայրերի, գետերի և և լեռների ցուցակագրված անվանումները,
մաթեմատիկայի, աստղագիտության, բժշկության վերաբերյալ նյութեր, բառարաններ և ուղղագրական,
լեզվաբանական նյութեր: Կրոնական-ծիսակարգային
տեքստերով սալիկները պահպանվել են առանձնացված շինություններում: Հենց այս գրադարանում
է պահպանվել հայտնի շումերական առաջնորդ Գիլգամեշի մասին առասպելի առավել լիարժեք տեքստի
բնօրինակը , որն աքքադերեն լեզվով է: Առասպելը միաժամանակ
համարում են նաև արևելասեմիթական և բաբելոնա-ասուրական: Կան տեղեկություններ գրադարանների ֆոնդերի և կառուցվածքի բացահայտման մասին: Հատուկ սալիկների վրա նշվել են ստեղծագործության անվանումը, սենյակը և դարակի համարը, որում այն գտնվել է: Յուրաքանչյուր գրքի վրա զետեղված է եղել է կնիքանման գրություն՝ «Աշուրբանիպալի արքունիք,արքաների արքա, Աշուր երկրի արքա, ում աստվածները տվել են սուր աչք և միտք…. և այլն», գիրքը վնասել կամ գրադարանից դուրս տանել չի թույլատրվել, օգտվելու իրավունք ունեցել են բացառիկ նեղ շրջանի մարդիկ: Եգիպտոսում գրադարաններն անվանում էին «Գրքի տներ» կամ «Գրքի աստվածային տուն» և «Կյանքի տուն»: «Կյանքի տուն» հասկացությունը իր նշանակությամբ ենթադրում էր գիտական հաստատություն, որտեղ ամենայն հավանականությամբ զբաղվում էին բժշկությամբ, ապա այստեղ ստացած գիտելիքները գրի էին առնում ամբողջական շարադրությամբ և պահպանում այդ ամենը: Գրադարանի կառավարչի դերը պետական կարևորագույն պաշտոն էր և վստահվում էր միայն արքունական բարձրաստիճան դիրք ունեցող անձանց, փոխանցվում էր ժառանգաբար: Այն կարող էր զբաղեցնել միայն պալատական ծագում ունեցող «բարձրագույն գիտելիքի» տիրապետող անձը: Գրադարանում պահվող փաստաթղթերից օգտվել կարող էին միայն կառավարիչներն ու քրմերը: Մ.թ.ա. 14-րդ դարից սկսած պետությունն ու եկեղեցին միավորվում
են և ծագում է թեոկրատիկ՝ աստվածաբանական կառավարման եղանակը, որտեղ քաղաքական կառավարման կարևորագույն դերը ստանձնում է գլխավոր քուրմը: Այս շրջանում զարգացում են ապրում
տաճարների գրադարանները: Տաճարային գրադարաններից առավել հայտնի է եղել Ռամզեսի տաճարի գրադարանը՝ հիմնված մ.թ.ա. 1300 թ. Ռամզես երկրորդ փարավոնի կողմից, որի մուտքի
մոտ «Դեղատուն հոգու համար» փորագրությունն էր արված: Եգիպտոսում նամակագրության համար սկսում են գործածել պապիրուսը, որը պահպանվում է
խողովականման պատյաններում՝ փաթեթանման վիճակում: Սակայն պապիրուսի վրա արված փաստաթղթեր
շատ չեն պահպանվել, քանի որ պապիրուսը այնքան էլ դիմացկուն չէր կավի համեմատ, և հետևաբար հարմար չէր երկարատև օգտագործման: Շատ քիչ
պահպանված տեղեկություններ կան եգիպտական գրադարանների
վերաբերյալ, այդ բացառիկներից է Էդֆու քաղաքի
գրադարանը, որի ճակատային մասում պահպանվել է գրացուցակի փորագրությունը:
Ընդհանուր
առմամբ հին Արևելքում գրադարանը և նրա ստեղծման
և զարգացման առաջին փուլը կարելի է դիտարկել որպես հաստատություն, որն իրականացրել
է գրադարանի երկու հիմնարար և առաջնային գործառույթներից միայն մեկը: Գրադարանի հիմնարար
գործառույթներն երկուսն են՝ ֆոնդագոյացում և սպասարկում: Ստացվում է, որ աշխարհի առաջին գրադարաններում առավել առաջնային և հիմնական է եղել ֆոնդագոյացման՝ փաստաթղթերի հավաքման և պահպանման
ֆունկցիան: Գրադարանում ակնհայտ են դասակարգման և գրացուցակավորման համակարգված որոշակի
տարրերը: Սակայն, միաժամանակ պիտի նկատել, որ այս շրջանի գրադարանները դեռևս սպասարկում
չէին իրականացնում, և ավելի շատ արխիվային բնույթ էին կրում՝ այսինքն հավաքում և պահպանում
էին փաստաթղթերը, որոնք հաճախ մեկ օրինակով էին պահվում: Հետագայում գրադարաններում դեռևս նոր պիտի ստեղծվեին գրագրության և փաստաթղթերի
կրկնօրինակման կենտրոններ:
Ռամզեսի տաճար |
Պետք է նշել,
որ այս շրջանի գրադարանը չէր կարող ծառայել գիտությանը և նրա զարգացմանը, քանի որ գիտությունը որպես այդպիսին դեռ ձևավորված
և համակարգված չէր, այլ ծառայում էր «նախագիտությանը»
որի հիմքի վրա էլ հետագայում սկսեց ձևավորվել գիտությունը:
Այսպիսով, խոսելով հնագույն գրադարանների մասին, կարելի է նշել, որ առաջին գրադարանները իրենց բովանդակային առումով հիմնականում պարունակել
են
կրոնական-ծիսակարգային, պետական և տնտեսական տարատեսակ փաստաթղթերի հավաքածուներ,
որոնք տեղեկություններ են պարունակել տվյալ ժամանակաշրջանի կյանքի տարատեսակ ոլորտների վերաբերյալ՝ քրմապետական, պալատական կառավարիչների, ծառայողների
, նրանց դերերի և պարտականություների, տարածքների և գույքի, ունեցվածքի
հաշվառման, մարդահամարի վերաբերյալ:
Այսինքն,
ըստ էության , գրադարանները ներառել են այնպիսի
փաստաթղթերի հավաքածուներ, որոնք միաժամանակ կարելի է համարել թե՛ գրադարաններ, և թե՛
արխիվներ:
Այսպիսի
հաստատության առաջացումն ու գոյությունը պայմանավորված էր մարդու մտահորիզոնի զարգացման հետ, նաև նրանով, որ շումերական
մշակույթը հասել էր զարգացման այնպիսի մի աստիճանի, որտեղ մարդը սկսում է ինքնաճանաչման անհրաժեշտություն զգալ, փորձել վերլուծել ինքն իրեն
և իր կապը երկրի և իրեն շրջապատող աշխարհի հետ: Մարդու ձգտումները անհրաժեշտություն
են առաջացնում գրի ստեղծման և գրավոր տեսքով ասելիքի փոխանցման համար պատկերագրության և հիերոգլիֆների միջոցով:
Մարդը սկսում է հոգ տանել այդ գրավոր տեղեկությունը ստեղծելու և այն պարունակող կրիչի
պահպանման համար:
Անհրաժեշտություն է առաջանում
կատարված իրադարաձությունների մասին վկայող և տեղեկացնող գրավոր հուշարձանների
ստեղծման համար: Դա դեռևս չի կարելի անվանել «հիշողություն ժամանակի մասին», կամ «ժամանակային հիշողություն» և առավել ևս ոչ էլ վերաբերմունք աշխարհի նկատմամբ պատմական դիտանկյունից: Այդ ամեն
դեռևս պիտի առաջ գա հունա-հռոմեական դարաշրջանում՝ մ.թ.ա. 5-րդ դարում՝ երբ անտիկ աշխարհում
ի հայտ է գալիս պատմությունը որպես առանձին գիտություն:
Օգտագործված գրականության ցանկ
1. Володин Б. Ф. Всемирная история библиотек. / Б. Ф.
Володин. — СПб.: Профессия, 2002. — 352 с, 32 с. цв. ил. — (Серия: Библиотека).
2. Талалакина О.И. История библиотечного дела за рубежом . —
Москва: Книга, 1982. — 272 с. ил.
3. Крамер С.Н. История начинается в Шумере /
Под ред. и с предисл. В.В. Струве; Пер. Ф.Л. Мендельсона. М.: Наука, 1965.
ՄԱՐԳԱՐԻՏԱ ՄԱՆՈՒԿՅԱՆ
Մատենագետ, տեղեկատվական աղբյուրների մասնագետ
Комментариев нет:
Отправить комментарий